Działanie teleologiczne w interakcjach uczniów i nauczycieli
Daria Wojtkiewicz
Abstrakt
W artykule zaprezentowano założenia oraz wyniki badań empirycznych, których celem było zidentyfikowanie funkcjonowania działania teleologicznego w interakcjach uczniów i nauczycieli w środowisku szkolnym z perspektywy podmiotów w nich uczestniczących. Ich podstawą teoretyczną stała się teoria działania komunikacyjnego Jürgena Habermasa, natomiast wyniki pozwoliły na udzielenie odpowiedzi na postawione problemy badawcze, które przyjęły formę następujących pytań - czy i w jakim zakresie występuje działanie teleologiczne między uczniami i nauczycielami w środowisku szkolnym oraz jak przejawia się działanie teleologiczne między uczniami i nauczycielami w środowisku szkolnym. W Eksploracji wykorzystano metodę projekcyjną z zastosowaniem techniki testu zdań niedokończonych oraz metodę ankiety z zastosowaniem techniki audytoryjnej, a także dwóch narzędzi badawczych – kwestionariusza ankiety adresowanego do nauczycieli i drugiego do uczniów.
Słowa kluczowe:
Pedagogika, działanie teleologiczne, działanie strategiczne, interakcje, relacje uczeń, nauczyciel, cele uczniów, cele nauczycieli
Wojtkiewicz, D. (2014). Działanie teleologiczne w interakcjach uczniów i nauczycieli. Rocznik Teologiczny, 56(2), 205–222. Pobrano z https://ojs.chat.edu.pl/index.php/rt/article/view/194