Opublikowane: 2023-11-251

Katolicka wersja sola Scriptura? Odpowiedź Josepha Ratzingera

Abstrakt

Ocenę protestanckiego pryncypium i kwestię możliwości wypracowania katolickiej odmiany zasady sola Scriptura oparto na twórczości Josepha Ratzingera. Bawarski teolog pytanie o aksjomat „tylko Pismo” sprowadził do zagadnienia sposobu obecności Objawienia Bożego w historii. Ukazywał nierozerwalny związek Pisma z Kościołem, który daje znać w genezie świętych pism, uznaniu ich kanoniczności oraz ustaleniu kanonu, jest obecny również w postaci symbolu wiary na kartach Nowego Testamentu. Ratzinger rozróżnia pomiędzy Objawieniem a Pismem Świętym jako świadectwem i materialną zasadą Objawienia. Pismo pełni rolę „urzędu świadectwa” i w ten sposób zabezpiecza historyczne „raz jeden” Objawienia. Ale Objawienie ma również swoje „dzisiaj”, jest obecne w życiu, wierze i kulcie Kościoła. Objawienie jest źródłem, z którego wypływają dwa nurty Pisma i Tradycji jako materialnych i historycznych form przekazu Objawienia. Kwestia „Pismo i Tradycja” winna być włączona w szersze zagadnienie „Objawienie i Tradycja”. Nietożsamość Objawienia i Pisma Świętego zaprzecza możliwości przyjęcia katolickiej odmiany sola Scriptura – dowodził Ratzinger w polemice z Geiselmannem. Wystarczalna jest jedynie rzeczywistość Chrystusa, a nie jej natchnione świadectwo.

Słowa kluczowe:

sola Scriptura, tylko Pismo, Joseph Ratzinger, Pismo a Kościół, Pismo a Tradycja, Pismo a Objawienie, Objawienie Boże, materialna wystarczalność Pisma Świętego, 'raz jeden' Objawienia, teraźniejszość Objawienia

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Zatwardnicki, S. (2023). Katolicka wersja sola Scriptura? Odpowiedź Josepha Ratzingera. Rocznik Teologiczny, 65(1). https://doi.org/10.36124/rt.2023.03

Cited by / Share