Opublikowane: 2024-12-301

Szkoły ewangelickie w kontekście pluralistycznego środowiska edukacyjnego

Abstrakt

System oświatowy w Polsce przewidują istnienie szkół różnych typów. Zdecydowanie największą grupę stanowią szkoły publiczne, często zwane państwowymi. Obok takich szkół dopuszcza się działalność szkół o zindywidualizowanych profilach wychowawczych prowadzonych przez osoby prywatne, organizacje społeczne i wyznaniowe. Do tej grupy szkół zaliczają się szkoły ewangelickie. Szkoły te stanowią zdecydowaną mniejszość w systemie oświaty. Działają one w ramach konkretnych środowisk edukacyjnych, które tworzą nie tylko uczniowie, nauczyciele i rodzice, lecz również wspólnota religijna wraz z jej instytucjami, np. o charakterze socjalnym i diakonijnym. Istotnym wyzwaniem dla szkół wyznaniowych jest sytuacja pluralizmu i zróżnicowania społecznego. W niniejszym artykule przedstawimy implikacje wynikające z pluralistycznego charakteru środowiska szkolnego dla rozumienia szkoły wyznaniowej. Punktem referencyjnym będzie sytuacja szkół ewangelickich w Niemczech.

Słowa kluczowe:

szkoły wyznaniowe, edukacja protestancka, pedagogika szkolna, pluralizm i edukacja religijna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ernst-Milerska, R. (2024). Szkoły ewangelickie w kontekście pluralistycznego środowiska edukacyjnego. Rocznik Teologiczny, 66(4), 775–793. https://doi.org/10.36124/rt.2024.29

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.